
Posta Sektörünün Geleceği Post & Parcel Uluslararası Zirvesi’nde Konuşuldu
Türkiye Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları
Birliği'nin destekçisi olduğu Post & Parcel Uluslararası Zirvesi, Türkiye
Kargo, Kurye ve Lojistik İşletmecileri Derneği tarafından İstanbul’da
düzenlendi.
Türkiye’nin kargo, e-ticaret, hızlı teslimat
ve kurye firmalarını ilk kez buluşturan etkinlikte, kargo ve lojistik
sektörünün ihtiyaçları ve geleceği konuşuldu.
Programın açılışına katılan Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan, pandemi ile birlikte
kargo sektörünün öneminin arttığına değindi. Bu durumu sektörün yaşayacağı
ivmelenmeyi hızlandırdığını söyleyen Sayan, “Bunu e-ticaret verilerini incelediğimizde görebiliriz. 2021 yılı ilk 6 ayı itibarıyla ülkemizde e-ticaret
hacmi bir önceki yılın aynı dönemine göre %75.6’lık artışla 161 milyar TL
olarak gerçekleşti. 2021 yılı ilk 6 ayında sipariş adetleri yüzde 94.4 artış
ile 850.7 milyon adetten 1 milyar 654 milyon adede yükseldi. E-ticaretin en
önemli tamamlayıcısı olan posta sektörü gelirleri ise 2021 yılında 15 milyar
TL’yi geçti, 100 milyonu aşkın haberleşme ve posta gönderisi sahiplerine
ulaştırıldı. Bu gönderilerin yaklaşık %90’ı kurumsal gönderilerden oluştu.
Diğer taraftan 2021 yılındaki posta gönderisi hacmi ise 1,2 milyar adet
seviyesinde gerçekleşti” bilgisini paylaştı.
Bakan Yardımcısı
Sayan, pandemi döneminde sektörde yaşanan değişiklerle ilgili yaşanan
gelişmeleri de aktardı. Sayan, “Covid-19 salgını nedeniyle toplum sağlığını
korumak adına e-ticaret gönderilerinin teslimatında T.C. kimlik numarası
alınması zorunluluğu kaldırıldı, kapı önü, posta kutusu vb. yöntemler ile
alıcının bilgilendirilmesi koşuluyla temassız teslimat
gerçekleştirilebilmesinin önü açıldı. Posta hizmet sağlayıcıları, üçüncü
taraflarla sözleşme yaparak esnaf, site, AVM’ler ve kilitli kargo dolapları
aracılığıyla alternatif teslimat yapılabilmesini sağladı” bilgisini paylaştı.
Hizmet kalitesine
yönelik yapılan düzenlemeler hakkında da konuşan Sayan, tüketicilerin
yoğunlaşan şikayetlerinin azaldığını da belirtti. Tüketici şikâyet oranlarının AB
ortalamasına yakın bir seviyeye geldiğini kaydeden Sayan, “Özellikle
bahsettiğimiz üzere “son etap teslimat” olarak adlandırılan kısımda, “gel al”
noktaları gibi yenilikçi çözümler vatandaşımız tarafından da memnuniyetle
karşılandı. Bu düzenlemeler gönderilerin geç teslimatı ve alıcıların adresinde
bulunamamasına yönelik şikâyetlerin de önüne geçilmesini sağladı” diye konuştu.
Bakan Yardımcısı
Sayan bu çalışmaların çevre açısından da önemli olduğunu söyleyerek, yapılan düzenlemeler
ile özellikle posta hizmetlerinin sunulmasından kaynaklanan trafik
sıkışıklıklarının ve çevre kirliliğinin azaldığını dile getirdi.
Bakan Yardımcısı Sayan: AB Düzenlemelerine Paralel Olarak Hareket Ediyoruz
AB düzenlemelerine
paralel olarak hareket ettiklerini söyleyen Sayan, tüm bunları yaparken yerlilik ve millilik konusunu
dışarda bırakmadıklarını “Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın ‘Yerlilik ve
millilik’ vurgusunun önemi burada bir kez daha ortaya çıkıyor. Türkiye’de kargo dolaplarının büyük bir kısmının artık yerli firmalarımız
tarafından yapıldığını memnuniyetle görmekteyiz. Bu durum orta ve uzun vadede
maliyetlerin düşmesine ve kargo dolaplarının çok daha yaygınlaşmasına katkı
sağlayacaktır” sözleriyle vurguladı.
Bakan Yardımcısı
Sayan istihdamla ilgili olarak da “Posta sektörü dâhil dağıtım sektörü
özellikle yeni istihdam modellerinin uygulanması konusunda da diğer sektörlere öncülük
ediyor. Kitle
kaynaklı teslimat olarak adlandırılan ve ülkemizde esnaf-kurye modeli olarak
bilinen bu dağıtım modeli dünyanın her tarafında yaygınlık kazanıyor. Esnaf-kurye
modelinde istihdam edilen çalışanlarımızı korumaya yönelik, ilgili kamu kurumlarıyla
birlikte çalışmalara başladık. Dağıtım sektöründeki tüm çalışanlarımızın kendilerinin ve ailelerinin insanlık
onuruna yakışır bir yaşam sürmelerine olanak tanıyan ve gerekirse diğer sosyal
koruma araçlarıyla desteklenen adil ve hakkaniyetli bir ücret almalarını
sağlamak için gereken tüm önlemleri alıyoruz” ifadelerini kullandı.
Başkan Karagözoğlu: İletişim
Teknolojilerinin Gelişmesi Posta Sektöründe Bambaşka Bir Pencere Açtı
Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurumu Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu da posta sektörü alanında
yapılan çalışmalar hakkında konuştu. Teknolojinin gelişmesinin etkilerinin
posta sektöründe de görüldüğünü dile getiren Karagözoğlu, “Yeni iletişim araçlarının
ortaya çıkışı ilk etapta posta sektörü alanını daraltacağı izlenimini vermişse
de bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişmesi, bilakis posta sektörüne yeni
bir pencere açtı. Özellikle internet teknolojisi beraberinde e-ticaret
sistemini getirdi ve internet kullanımının yaygınlaşması ile e-ticarete olan
talep hızla arttı. Günümüzde dünyada yaklaşık 4,7 milyar internet kullanıcısı
bulunmakla birlikte, 16-64 yaş arası nüfusun yaklaşık %76’sı e-ticaret yolu ile
alışveriş yapıyor. Bu durum beraberinde
etkili bir taşımacılık sistemine olan ihtiyacı da ortaya çıkardı” dedi.
Pandeminin posta sektörü
üzerindeki etkilerine de değinen Karagözoğlu, “E-ticaret vasıtası ile alınan
milyarlarca ürün, posta hizmet sağlayıcılar vasıtası ile sahiplerine ulaştırılıyor.
İnsanların evlerine kapanması, çalışma hayatının uzaktan sürdürülmesi ve fiziki
alışverişlerin de sanal ortamda yapılmasıyla kargo sayıları önemli oranda arttı.
Öyle ki e-ticaret konusunda mesafeli pek çok işletme ve tüketici bu alanda
faaliyetlerini yoğunlaştırdı. Bu da sektöre yapılması gereken yatırımların ve istihdamın
artmasına neden oldu. Kazanılan bu alışkanlıklar, pandemi sona erse de insanlar
tarafından zor terk edilecek gibi gözüküyor. Bunu da göz önüne alarak uzun
vadeli planlar yapıyoruz” şeklinde konuştu.
Başkan Karagözoğlu, sektörün ülke ekonomisi açısından öneminden bahsederek konuşmasını noktaladı.